spacing.gif (43 bytes)

Duurzame school De Sokkerwei, gemeente Castricum

Gegevens over de aanmelder

Uw naam:
Gerianne Knip, Pim van Leeuwen, Jeep ter Heide
 
Uw organisatie (indien relevant):
MR, Directie en ISOB-bestuur van de Openbare Basisschool De Sokkerwei te Castricum
 
Postadres:
Oranjelaan 2
1901 TX Castricum
 
Telefoonnummer: Faxnummer: E-mail:
0251 -651554 0251 - 679797 sokkerwei@tip.nl
 
Op welke manier bent U bij het project betrokken (b.v. als initiatiefnemer, klant, enz.)
Als initiatiefnemer 
 
 

Feitelijke gegevens over het project

Titel of naam van het project of de activiteit.
‘De eerste duurzame basisschool van Nederland’
 
Samenvattende omschrijving van het project.
Een duurzame basisschool is een school waarin in eerste instantie basisonderwijs wordt gegeven en waarbij het duurzaam gebouwde schoolgebouw en zijn omgeving als hulpmiddel functioneren voor het geven van duurzaam onderwijs.
 
Wie is de initiatiefnemer?
De Medezeggenschapsraad van ‘De Sokkerwei’
 
Welke andere partijen zijn erbij betrokken?
Directie, schoolbestuur, na-schoolse opvang (NSO),duurzaam bouwen adviseur IDEA (Castricum), Gemeente Castricum, Lithos Bouw.B.V. (Barneveld), BBHD Architektenburo (Schagen).
 
Op welke doelgroep(en) richt het project zich?
  1. De leerlingen, leerkrachten, ouders en andere betrokkenen bij De Sokkerwei; 
  2. Via de web-site van De Sokkerwei: scholen, schoolbesturen, bestuurders, onderzoekers, beleidsambtenaren in binnen- en buitenland; 
  3. Onderwijsontwikkelaars, onderwijskundigen en –adviseurs; 
  4. Bouwers van duurzame onderwijsgebouwen;
  5. Geďnteresseerden in het duurzaam bouwen.
 
Wanneer is het project gestart?
Op 27 januari 1997 schrijft de directeur met een van de MR-leden een brief aan de Bestuurscommissie over de noodzaak van nieuwbouw. Op 4 oktober 1999 besluit de gemeenteraad tot het duurzaam bouwen van het plan Sokkerwei. De bouw begint op 1 november 2000, en de opening is in juni 2002.
 
Loopt het project nog steeds?
Ja
 
Waar speelt het project zich af (plaats, regio)?
In Castricum, Regio Noord-Kennemerland.
 
Wat is het belangrijkste drijfveer geweest waarom dit project is gestart?
Wat is het doel van het project?
Wat is het doel van het project?
Drijfveer: Noodzaak van nieuwbouw wegens sterk verouderde en verwaarloosde gebouwen. 
Doel: Het realiseren van een duurzame basisschool in Noord-Holland.
 
Op welke manier is geprobeerd dit doel te bereiken?
De gemeenteraad van Castricum heeft op 4 oktober 1999 unaniem besloten tot het duurzaam bouwen van het plan Sokkerwei, in het bijzonder van de basisschool. Eerder was er door een oud MR-lid een discussienota ‘Duurzame Basisschool’ geschreven (zie Bijlage). Ervaring met duurzaam bouwen diende als selectiecriterium bij de keuze van de projectontwikkelaar en de architect. Er werd steun verworven van de Rijksgebouwendienst voor het bewaken en waar mogelijk verhogen van het ambitieniveau, alsmede voor het optekenen en verbreiden van kennis en ervaring in binnen- en buitenland.
 
Kunt u de omvang van het project kwantificeren (hoeveelheid geld, aantal mensen, hectares etc. dat ermee gemoeid is), nu en in de nabij toekomst?
Hoewel de uitstraling van het project de gehele nieuw te bouwen woonwijk bestrijkt, zijn onderstaande getallen beperkt tot het schoolgebouw voor basisonderwijs en naschoolse opvang:
  • Bouwkosten incl. BTW f 4,56 miljoen
  • Grondoppervlak incl. Speelterrein ca. 3.000 m2
  • Ruim 300 leerlingen en bijbehorende ouders hebben in een cyclus van 8 jaar
    steeds een hernieuwde kennismaking met de doelstellingen zoals ze vertaald zijn in het onderwijsgebouw.
 
Wat zijn de toekomstplannen?
Het geven van adaptief onderwijs met daarnaast het ontwikkelen van duurzaam onderwijs.
 
Zijn (delen van) uw project juridisch beschermt? (copyrights e.d.)
Er geldt het auteursrecht zoals opgenomen in de standaard voorwaarden 1997
rechtsverhouding opdrachtgever – architect.
 
Heeft het project al eens eerder een prijs gewonnen? Zo ja, welke?
Neen
 
Met welke problemen bent u geconfronteerd? Hoe zijn die (eventueel) opgelost?
Te weinig budget voor de school. Bezwaren van omwonenden. Sterk gestegen bouwkosten. De school is gecombineerd met schoolwoningen, na-schoolse opvang en een huisartsenpraktijk en maakt deel uit van een groter bouwplan. De bouw van de duurzame school wordt medegefinancierd uit de opbrengst van het gehele bouwplan.
 
Stel dat u de prijs zou winnen, hoe gaat u het bedrag investeren/besteden. ?
Voor de inrichting van een educatieve ruimte.
 
Hebt u eventueel de beschikking over illustratiemateriaal ten behoeve van de publiciteit.
Ja: Foto’s, tekeningen, maquette, artist-impressions, brochures, video-materiaal,
TV-documentaire van IJmondTV8.
 
 

ECOLOGISCHE WAARDE

Kunt u aangeven in hoeverre het project uitputting van schaarse en niet vernieuwbare hulpbronnen tegengaat?
Het ontwerp van de school is rond en compact. Er zijn principes van passieve zonne-energie benutting in verwerkt en de indeling is gericht op energiebehoeften en gebruiksfuncties. Daardoor is een optimale oppervlakte-inhoud verhouding van de school ontstaan, met optimale mogelijkheden voor de benutting van natuurlijke processen (zon, wind, regenwater). Bij de bouw vindt hergebruik plaats. Er worden hernieuwbare materialen gebruikt. De wanden en het glas zullen extra geďsoleerd zijn. Het dak is ontworpen voor integratie van PV panelen en bestaat overigens uit een groendak. Er wordt gebruik gemaakt van de bestaande bomen (beschutting in de zomer; betere daglicht toetreding in de winter). Er zal een efficiënt energiegebruik in de school zijn door de aanwezigheid van een klimaatbeheerssysteem en aanwezigheids- en daglichtafhankelijke verlichting, en door warmteterugwinning uit de ventilatielucht. Er wordt naar gestreefd om met behulp van subsidie In plaats van drinkwater, voor toiletspoeling van regenwater gebruik te maken. Daartoe wordt binnenkort een workshop georganiseerd, in samenwerking met het PWN.
 
Kunt u aangeven op welke wijze het project milieuvervuiling minimaliseert?
Sterke reductie in het gebruik van energie, zowel opgesloten in de bouwmaterialen als nodig voor het gebruik van de school. Toepassing van duurzame energie. Het zoveel mogelijk gebruik maken van niet-milieuvervuilende bouwmaterialen, stoffen, en schoonmaakmiddelen. 
 
Kunt u aangeven in hoeverre een bijdrage wordt geleverd aan natuurontwikkeling en natuurbehoud?
Het streven is om op en rond de school ruimte en gelegenheid te geven voor flora en fauna. Er komt een groendak, een heemtuin, heemplanten in de nabijgelegen plantsoenen. Bomen worden gespaard en evenwichtig in het nieuwe plan opgenomen. De bomen zullen een rol krijgen in het onderwijs.
 
 

ECONOMISCHE WAARDE

Kunt u aangeven in hoeverre het project bijdraagt aan de kwaliteit van het bestaan (welzijn, zelfontplooiing e.d.)?
Door integratie van het duurzaam gebouwde schoolgebouw in het onderwijspakket, worden met een cyclus van ca. 8 jaar steeds ruim 300 nieuwe leerlingen met hun ouders met het project geconfronteerd. Het gebouw en de directe omgeving dienen mede door de vormgeving als een educatiemiddel voor illustratie, demonstratie, onderzoek, experimenten en ontdekking. Het is een startpunt voor een veranderingstraject in onderwijskundige zin, voor leerkrachten, leerlingen en ouders. De educatieve ruimte is uitstekend geschikt voor het ontvangen van bezoekers.
 
Levert het project directe, betaalde werkgelegenheid in mensjaren op? Zo ja, hoeveel?
Er wordt door een groot aantal mensen gedurende een periode van anderhalf jaar aan gewerkt.
 
Wat zijn de kosten van het project? En hoe wordt het project gefinancierd?
Bouwkosten school en naschoolseopvang incl. BTW f 4.560.000,--
Financiering: Normbudget incl. BTW f 3.250.000,--
Bijdragen derden, incl. subsidies incl. BTW f 1.310.000,--
 
Is het project rendabel op korte of lange termijn? Is het winstgevend?
Dankzij een uitgekiend technisch concept en creatief omgaan met de beschikbare middelen, verdienen de energie-investeringen zich, mede dank zij een aantal subsidies, binnen ca. 10 jaar terug.
 
In hoeverre is het project innovatief? Zijn er bijvoorbeeld elders eerder dergelijke projecten opgezet of uitgevoerd?
Er wordt een baanbrekend nul –energie concept voor de school toegepast. Voorbeelden van soortgelijke scholen zijn er verder in Engeland (Great Notley), in de Verenigde Staten (McKinney), en de in ontwerp zijnde Gylletanken school in Vejle, Denemarken.
 
 

INSPIRERENDE WAARDE

Hoe reageert de omgeving op het project? Krijgt het project veel publiciteit?
Zeer positief. Er is veel over geschreven in het Noordhollands Dagblad en de plaatselijke pers. Door IJmondTV8 werd er een documentaire aan gewijd. Op een recente bijeenkomst voor aspirant-kopers kwamen meer dan 900 mensen.
Omwonenden hebben bezwaar aangetekend tegen de nieuwbouwplannen, maar de provincie heeft desondanks aan de gemeente “een verklaring van geen bezwaar” verleend om over te gaan tot bouwen. 
 
Krijgt het navolging? Hoeveel mensen zijn inmiddels betrokken?
Andere scholen hebben belangstelling getoond: in Boxtel, Uithoorn en Gouda.
Verder zijn er de MR, OR, Directie, schoolbestuur, gemeente, RGD, ECN, NOVEM, TNO-Bouw, Provincie Noord-Holland, PWN, IDEA, EDEN B.V., Lithos Bouw B.V., BBHD, Universiteit van Amsterdam, Stichting Educatieve Stad, het Noordhollands Dagblad, IJmondTV8,
 
 

SOCIAAL-CULTURELE WAARDE

Kunt u de sociaal-culturele meerwaarde van het project aangeven?
Het wordt een basisschool waarbij gebouw en educatie elkaar versterken en inspireren. De vorm en het algehele ontwerp zijn bijzonder te noemen. Er vindt nationale en internationale presentatie plaats op het internet.
 
Hoe benadert u de omgeving? Hoe draagt u kennis over?
Via publicaties, deelname aan nationale en internationale conferenties, regelmatige berichten in de lokale pers, en via Internet.
 
Draagt het project bij aan de sociale cohesie en de integratie van de maatschappij?
De school wordt een fysiek en virtueel ontmoetingspunt en is gelegen in een bouwplan dat is ontworpen op sociale veiligheid. Andere elementen van integratie liggen al besloten in het karakter van het openbaar onderwijs.
 
 

RUIMTE VOOR AANVULLENDE INFORMATIE DIE U BELANGRIJK VINDT.

Het project betreft de realisering van de eerste duurzame basisschool van Nederland. 

Een duurzame basisschool is een school waarin in eerste instantie basisonderwijs wordt gegeven en waarbij het duurzaam gebouwde schoolgebouw en zijn omgeving als hulpmiddel functioneren voor het geven van duurzaam onderwijs. 

Het totale bouwplan betreft:
  • Een schoolgebouw voor basisonderwijs en naschoolse opvang, in combinatie met een huisartsenpraktijk en (school) woningen
  • Een appartementencompex met tandartsenpraktijk
  • Vrijstaande en 2-onder-1-kap-woningen
 

Gegevens

Prof. dr. J.C. van Weenen,
p/a IDEA
Tulpenveld 48
1901 LA Castricum.

Samenvatting

Website