Gegevens over de aanmelder
|
Uw naam: |
Gerianne Knip, Pim van Leeuwen, Jeep
ter Heide |
|
Uw organisatie (indien relevant): |
MR, Directie en ISOB-bestuur van
de Openbare Basisschool De Sokkerwei te Castricum |
|
Postadres: |
Oranjelaan 2
1901 TX Castricum |
|
Telefoonnummer: |
Faxnummer: |
E-mail: |
0251 -651554 |
0251 - 679797 |
sokkerwei@tip.nl |
|
Op welke manier bent U bij het
project betrokken (b.v. als initiatiefnemer, klant, enz.) |
Als initiatiefnemer |
|
|
Feitelijke gegevens over het project
|
Titel of naam van het project
of de activiteit. |
‘De eerste duurzame basisschool van
Nederland’ |
|
Samenvattende omschrijving van
het project. |
Een duurzame basisschool is een school
waarin in eerste instantie basisonderwijs wordt gegeven en waarbij
het duurzaam gebouwde schoolgebouw en zijn omgeving als hulpmiddel
functioneren voor het geven van duurzaam onderwijs. |
|
Wie is de initiatiefnemer? |
De Medezeggenschapsraad van ‘De Sokkerwei’ |
|
Welke andere partijen zijn erbij
betrokken? |
Directie, schoolbestuur, na-schoolse
opvang (NSO),duurzaam bouwen adviseur IDEA (Castricum), Gemeente
Castricum, Lithos Bouw.B.V. (Barneveld), BBHD Architektenburo
(Schagen). |
|
Op welke doelgroep(en) richt het
project zich? |
- De leerlingen, leerkrachten, ouders en andere betrokkenen
bij De Sokkerwei;
- Via de web-site van De Sokkerwei: scholen, schoolbesturen,
bestuurders, onderzoekers, beleidsambtenaren in binnen-
en buitenland;
- Onderwijsontwikkelaars, onderwijskundigen en –adviseurs;
- Bouwers van duurzame onderwijsgebouwen;
- Geďnteresseerden in het duurzaam bouwen.
|
|
Wanneer is het project gestart? |
Op 27 januari 1997 schrijft de directeur
met een van de MR-leden een brief aan de Bestuurscommissie over
de noodzaak van nieuwbouw. Op 4 oktober 1999 besluit de gemeenteraad
tot het duurzaam bouwen van het plan Sokkerwei. De bouw begint
op 1 november 2000, en de opening is in juni 2002. |
|
Loopt het project nog steeds? |
Ja |
|
Waar speelt het project zich af
(plaats, regio)? |
In Castricum, Regio Noord-Kennemerland. |
|
Wat is het belangrijkste drijfveer
geweest waarom dit project is gestart?
Wat is het doel van het project? |
Wat is het doel van het project?
Drijfveer: Noodzaak van nieuwbouw wegens sterk verouderde en
verwaarloosde gebouwen.
Doel: Het realiseren van een duurzame basisschool in Noord-Holland. |
|
Op welke manier is geprobeerd
dit doel te bereiken? |
De gemeenteraad van Castricum heeft
op 4 oktober 1999 unaniem besloten tot het duurzaam bouwen van
het plan Sokkerwei, in het bijzonder van de basisschool. Eerder
was er door een oud MR-lid een discussienota ‘Duurzame Basisschool’
geschreven (zie Bijlage). Ervaring met duurzaam bouwen diende
als selectiecriterium bij de keuze van de projectontwikkelaar
en de architect. Er werd steun verworven van de Rijksgebouwendienst
voor het bewaken en waar mogelijk verhogen van het ambitieniveau,
alsmede voor het optekenen en verbreiden van kennis en ervaring
in binnen- en buitenland. |
|
Kunt u de omvang van het project
kwantificeren (hoeveelheid geld, aantal mensen, hectares etc.
dat ermee gemoeid is), nu en in de nabij toekomst? |
Hoewel de uitstraling van het project
de gehele nieuw te bouwen woonwijk bestrijkt, zijn onderstaande
getallen beperkt tot het schoolgebouw voor basisonderwijs en
naschoolse opvang:
- Bouwkosten incl. BTW f 4,56 miljoen
- Grondoppervlak incl. Speelterrein ca. 3.000 m2
- Ruim 300 leerlingen en bijbehorende ouders hebben in een
cyclus van 8 jaar
steeds een hernieuwde kennismaking met de doelstellingen
zoals ze vertaald zijn in het onderwijsgebouw.
|
|
Wat zijn de toekomstplannen? |
Het geven van adaptief onderwijs
met daarnaast het ontwikkelen van duurzaam onderwijs. |
|
Zijn (delen van) uw project juridisch
beschermt? (copyrights e.d.) |
Er geldt het auteursrecht zoals opgenomen
in de standaard voorwaarden 1997
rechtsverhouding opdrachtgever – architect. |
|
Heeft het project al eens eerder
een prijs gewonnen? Zo ja, welke? |
Neen |
|
Met welke problemen bent u geconfronteerd?
Hoe zijn die (eventueel) opgelost? |
Te weinig budget voor de school.
Bezwaren van omwonenden. Sterk gestegen bouwkosten. De school
is gecombineerd met schoolwoningen, na-schoolse opvang en een
huisartsenpraktijk en maakt deel uit van een groter bouwplan.
De bouw van de duurzame school wordt medegefinancierd uit de
opbrengst van het gehele bouwplan. |
|
Stel dat u de prijs zou winnen,
hoe gaat u het bedrag investeren/besteden. ? |
Voor de inrichting van een educatieve
ruimte. |
|
Hebt u eventueel de beschikking
over illustratiemateriaal ten behoeve van de publiciteit. |
Ja: Foto’s, tekeningen, maquette,
artist-impressions, brochures, video-materiaal,
TV-documentaire van IJmondTV8. |
|
|
ECOLOGISCHE WAARDE
|
Kunt u aangeven in hoeverre het
project uitputting van schaarse en niet vernieuwbare hulpbronnen
tegengaat? |
Het ontwerp van de school is rond
en compact. Er zijn principes van passieve zonne-energie benutting
in verwerkt en de indeling is gericht op energiebehoeften en
gebruiksfuncties. Daardoor is een optimale oppervlakte-inhoud
verhouding van de school ontstaan, met optimale mogelijkheden
voor de benutting van natuurlijke processen (zon, wind, regenwater).
Bij de bouw vindt hergebruik plaats. Er worden hernieuwbare
materialen gebruikt. De wanden en het glas zullen extra geďsoleerd
zijn. Het dak is ontworpen voor integratie van PV panelen en
bestaat overigens uit een groendak. Er wordt gebruik gemaakt
van de bestaande bomen (beschutting in de zomer; betere daglicht
toetreding in de winter). Er zal een efficiënt energiegebruik
in de school zijn door de aanwezigheid van een klimaatbeheerssysteem
en aanwezigheids- en daglichtafhankelijke verlichting, en door
warmteterugwinning uit de ventilatielucht. Er wordt naar gestreefd
om met behulp van subsidie In plaats van drinkwater, voor toiletspoeling
van regenwater gebruik te maken. Daartoe wordt binnenkort een
workshop georganiseerd, in samenwerking met het PWN. |
|
Kunt u aangeven op welke wijze
het project milieuvervuiling minimaliseert? |
Sterke reductie in het gebruik van
energie, zowel opgesloten in de bouwmaterialen als nodig voor
het gebruik van de school. Toepassing van duurzame energie.
Het zoveel mogelijk gebruik maken van niet-milieuvervuilende
bouwmaterialen, stoffen, en schoonmaakmiddelen. |
|
Kunt u aangeven in hoeverre een
bijdrage wordt geleverd aan natuurontwikkeling en natuurbehoud? |
Het streven is om op en rond de school
ruimte en gelegenheid te geven voor flora en fauna. Er komt
een groendak, een heemtuin, heemplanten in de nabijgelegen plantsoenen.
Bomen worden gespaard en evenwichtig in het nieuwe plan opgenomen.
De bomen zullen een rol krijgen in het onderwijs. |
|
|
ECONOMISCHE WAARDE
|
Kunt u aangeven in hoeverre het
project bijdraagt aan de kwaliteit van het bestaan (welzijn,
zelfontplooiing e.d.)? |
Door integratie van het duurzaam
gebouwde schoolgebouw in het onderwijspakket, worden met een
cyclus van ca. 8 jaar steeds ruim 300 nieuwe leerlingen met
hun ouders met het project geconfronteerd. Het gebouw en de
directe omgeving dienen mede door de vormgeving als een educatiemiddel
voor illustratie, demonstratie, onderzoek, experimenten en ontdekking.
Het is een startpunt voor een veranderingstraject in onderwijskundige
zin, voor leerkrachten, leerlingen en ouders. De educatieve
ruimte is uitstekend geschikt voor het ontvangen van bezoekers. |
|
Levert het project directe, betaalde
werkgelegenheid in mensjaren op? Zo ja, hoeveel? |
Er wordt door een groot aantal mensen
gedurende een periode van anderhalf jaar aan gewerkt. |
|
Wat zijn de kosten van het project?
En hoe wordt het project gefinancierd? |
Bouwkosten school en naschoolseopvang
incl. BTW f 4.560.000,--
Financiering: Normbudget incl. BTW f 3.250.000,--
Bijdragen derden, incl. subsidies incl. BTW f 1.310.000,-- |
|
Is het project rendabel op korte
of lange termijn? Is het winstgevend? |
Dankzij een uitgekiend technisch
concept en creatief omgaan met de beschikbare middelen, verdienen
de energie-investeringen zich, mede dank zij een aantal subsidies,
binnen ca. 10 jaar terug. |
|
In hoeverre is het project innovatief?
Zijn er bijvoorbeeld elders eerder dergelijke projecten opgezet
of uitgevoerd? |
Er wordt een baanbrekend nul –energie
concept voor de school toegepast. Voorbeelden van soortgelijke
scholen zijn er verder in Engeland (Great Notley), in de Verenigde
Staten (McKinney), en de in ontwerp zijnde Gylletanken school
in Vejle, Denemarken. |
|
|
INSPIRERENDE WAARDE
|
Hoe reageert de omgeving op het
project? Krijgt het project veel publiciteit? |
Zeer positief. Er is veel over geschreven
in het Noordhollands Dagblad en de plaatselijke pers. Door IJmondTV8
werd er een documentaire aan gewijd. Op een recente bijeenkomst
voor aspirant-kopers kwamen meer dan 900 mensen.
Omwonenden hebben bezwaar aangetekend tegen de nieuwbouwplannen,
maar de provincie heeft desondanks aan de gemeente “een verklaring
van geen bezwaar” verleend om over te gaan tot bouwen. |
|
Krijgt het navolging? Hoeveel
mensen zijn inmiddels betrokken? |
Andere scholen hebben belangstelling
getoond: in Boxtel, Uithoorn en Gouda.
Verder zijn er de MR, OR, Directie, schoolbestuur, gemeente,
RGD, ECN, NOVEM, TNO-Bouw, Provincie Noord-Holland, PWN, IDEA,
EDEN B.V., Lithos Bouw B.V., BBHD, Universiteit van Amsterdam,
Stichting Educatieve Stad, het Noordhollands Dagblad, IJmondTV8, |
|
|
SOCIAAL-CULTURELE WAARDE
|
Kunt u de sociaal-culturele meerwaarde
van het project aangeven? |
Het wordt een basisschool waarbij
gebouw en educatie elkaar versterken en inspireren. De vorm
en het algehele ontwerp zijn bijzonder te noemen. Er vindt nationale
en internationale presentatie plaats op het internet. |
|
Hoe benadert u de omgeving? Hoe
draagt u kennis over? |
Via publicaties, deelname aan nationale
en internationale conferenties, regelmatige berichten in de
lokale pers, en via Internet. |
|
Draagt het project bij aan de
sociale cohesie en de integratie van de maatschappij? |
De school wordt een fysiek en virtueel
ontmoetingspunt en is gelegen in een bouwplan dat is ontworpen
op sociale veiligheid. Andere elementen van integratie liggen
al besloten in het karakter van het openbaar onderwijs. |
|
|
RUIMTE VOOR AANVULLENDE INFORMATIE DIE U BELANGRIJK
VINDT.
|
Het project betreft de realisering
van de eerste duurzame basisschool van Nederland.
Een duurzame basisschool is een school waarin in eerste instantie
basisonderwijs wordt gegeven en waarbij het duurzaam gebouwde
schoolgebouw en zijn omgeving als hulpmiddel functioneren voor
het geven van duurzaam onderwijs.
Het totale bouwplan betreft:
- Een schoolgebouw voor basisonderwijs en naschoolse opvang,
in combinatie met een huisartsenpraktijk en (school) woningen
- Een appartementencompex met tandartsenpraktijk
- Vrijstaande en 2-onder-1-kap-woningen
|