|
Persbericht
juni 2000
Overweldigende belangstelling voor De Nationale Toekomstprijs:
Kom op met alle goede ideeën!
Al meer dan honderdveertig gemeenten doen mee met De Nationale
Toekomstprijs. Dat is ruim twee keer zo veel als waar op was gerekend.
Hoewel de sluitingsdatum pas 15 september is komen er al vrijwel
dagelijks inzendingen binnen. Burgers, bedrijven en instellingen
laten volop zien welke ideeën voor een duurzame toekomst zij nu
al in de praktijk brengen.
De organisatie is overweldigd door de omvang van het succes. Er
was voor dit jaar gerekend op ongeveer zestig gemeenten. Blijkbaar
voorziet de prijs in een alom gevoelde behoefte.
Veel van de gemeenten organiseren een Dag van de Toekomst. Bedrijven
en instellingen openen dan hun deuren om te laten zien wat zij doen
aan de dag van morgen. Ook wordt op die dag lokale prijswinnaars
geselecteerd. Andere gemeenten verzamelen dit jaar vooral inzendingen
om volgend jaar met speciale activiteiten te komen.
Online archief
Verrast is de organisatie ook dat er nu al met grote regelmaat inzendingen
binnenkomen. Dat is eerder dan verwacht, aangezien de sluitingsdatum
pas na de zomer is. Uiteraard is dat wel waar het uiteindelijk om
gaat: De Nationale Toekomstprijs wil het begrip duurzaam dichtbij
brengen. Door goede ideeën voor het voetlicht te brengen kunnen
anderen zich weer laten inspireren. De inzendingen zijn vanaf begin
juli te zien op de website van De Nationale Toekomstprijs: www.toekomstprijs.nl.
De website vormt straks een online archief voor iedereen die op
een nieuwe manier naar de toekomst wil kijken.
Noot voor de redactie
Meer informatie is te krijgen bij het projectbureau van de stichting
De Nationale Toekomstprijs, Zuid-Hollandplein 1, Postbus 90602,
2509 LP Den Haag, telefoon 070 441 70 80, fax 070 441 79 11, email
toekomstprijs@pzh.nl.
Goed idee? Hier ermee!
De Nationale Toekomstprijs is een bijzondere prijs. Het gaat om
het beste voorbeeld van de mentaliteit van morgen. Winnaars voldoen
aan vier criteria tegelijkertijd. De eerste is ecologische waarde:
is het project goed voor milieu of natuur? De tweede economische
waarde: draagt het plan bij aan werkgelegenheid, ontplooiing, minder
armoede? Is het concreet en uitvoerbaar? De derde is de sociale
waarde: stimuleert het integratie, welzijn, cultuur? En tot slot
de inspirerende waarde: hoe uitdagend is het idee? Prikkelt het
mensen om zelf aan de slag te gaan? Het gaat uiteraard om concrete
en uitvoerbare plannen of projecten die al in uitvoering zijn.
Mentaliteit van morgen
In 1997 is de Nationale Toekomstprijs voor het eerst uitgereikt.
Vanaf dit jaar wordt het een groot jaarlijks evenement. Er zijn
drie categorieën: individuen, bedrijven en maatschappelijke organisaties.
Iedere winnaar krijgt een bronzen Toekomstbeeld en een geldprijs
van vijfentwintigduizend gulden, te investeren in het winnende project.
In veel gemeenten zijn Comités van de Toekomst opgericht, met burgers,
bedrijven en instellingen. Die comités verzamelen inzendingen en
zenden ze door.
|
|
|