Gegevens over de aanmelder
|
Uw naam: |
A.M. Gijsbers-Niesten (Aukje) |
|
Uw organisatie (indien relevant): |
Gijsbers Milieueducatie |
|
Postadres: |
Korhoenderveld 16
5431 HH Cuijk |
|
Telefoonnummer: |
Faxnummer: |
E-mail: |
0485-323163 |
0485-323163 |
A.GIJSBERS@INTER.NL.NET |
|
Op welke manier bent U bij het
project betrokken (b.v. als initiatiefnemer, klant, enz.) |
Initiatiefnemer: Ik heb het spel
ontworpen en geef het op kleine schaal uit. |
|
|
Feitelijke gegevens over het project
|
Titel of naam van het project
of de activiteit. |
Promotie en vervaardiging van het
milieu-gezelschapsspel Reisscan |
|
Samenvattende omschrijving van
het project. |
Geheel op eigen initiatief zijn we
in 1998 begonnen met het ontwikkelen van een gezelschapsspel
over vervoerskeuzes (“Reisscan”). Met dit bordspel is het mogelijk
om op een speelse en tactische wijze kennis te maken met verschillende
vervoermiddelen. De Reisscan is zo ontworpen dat het geschikt
is voor een breed publiek (10 jaar en ouder). Voor een spelbeschrijving
en doelstellingen verwijzen wij naar de bijlage. |
|
Wie is de initiatiefnemer? |
Aukje Gijsbers (aanmelder) |
|
Welke andere partijen zijn erbij
betrokken? |
geen |
|
Op welke doelgroep(en) richt het
project zich? |
In principe op de algemene consument.
Gezelschapsspellen zijn in elk huishouden te vinden. Deze spellen
worden aangeschaft op bekendheid (bv, Monopolie/Risk) of op
aanraden van een ander.
Wij willen de doelgroep bereiken via intermediairen. Te denken
valt aan milieuwinkels (b.v.: IVN, Nature & Discoveries)
en speelgoedspeciaalzaken (houten speelgoed) of natuurwinkels.
Ook als relatiegeschenk bij mobiliteit of logistiek gerichte
organisaties. |
|
Wanneer is het project gestart? |
Het ontwerp van het spel is in 1998
afgerond. In de loop van 1999 zijn we begonnen met het oriënteren
op de mogelijkheden van het drukken. |
|
Loopt het project nog steeds? |
Na een korte pauze in het najaar
1999 / voorjaar 2000 is het project onlangs weer opgepakt. |
|
Waar speelt het project zich af
(plaats, regio)? |
Door heel Nederland. |
|
Wat is het belangrijkste drijfveer
geweest waarom dit project is gestart?
Wat is het doel van het project? |
Wij richten ons op het aangeven van
handelingsalternatieven. Hiermee willen we de consument helpen
een keuze te maken tussen “milieuvriendelijk” (en duurzaam)
gedrag en een persoonlijke welvaart.
Het thema mobiliteit is een zeer goed voorbeeld voor een persoonlijk
dilemma (autorijden = slecht voor het milieu autorijden
= gemakkelijk en snel).
Met de Reisscan blijkt dat, wanneer je kijkt naar tijd, brandstofgebruik
en plaats van bestemming, de auto lang niet altijd het beste
uitkomt. Hetzelfde ontdekken ook doorgewinterde fietsfreaks
of OV-fanaten.
Het doel van de Reisscan is dat de spelers zelf de alternatieven
van de auto ontdekken en toepassen. Dit zonder dat er op de
persoonlijke en dagelijkse vervoerskeuzes ingegaan wordt. |
|
Op welke manier is geprobeerd
dit doel te bereiken? |
Door de tactische opzet met verrassende
elementen is de Reisscan vooral leuk om te spelen. De beste
speler is niet per definitie de meest ervaren. Hierdoor nodigt
de Reisscan zichzelf uit om vaker gespeeld te worden.
Bij deze speelse opzet wordt (onbewust toch) naar de vervoersbehoeften
en vervoersmix gekeken. |
|
Kunt u de omvang van het project
kwantificeren (hoeveelheid geld, aantal mensen, hectares etc.
dat ermee gemoeid is), nu en in de nabij toekomst? |
Wij zijn bezig met het opvragen van
offertes voor het vormgeven en drukken van het spel. De geschatte
kosten zijn ± 75.000,- voor het realiseren van 3000
spellen. Marketing en distributie zijn hierbij niet meegenomen. |
|
Wat zijn de toekomstplannen? |
Met de eerste oplage willen we de
markt verkennen. Wanneer het spel aanslaat kunnen we overgaan
tot het drukken van een tweede batch en/of het ontwerpen en
drukken van andere spellen. |
|
Zijn (delen van) uw project juridisch
beschermt? (copyrights e.d.) |
Het intellectueel eigendom (copyright
en Modellenrecht) houden we zelf. |
|
Heeft het project al eens eerder
een prijs gewonnen? Zo ja, welke? |
Neen |
|
Met welke problemen bent u geconfronteerd?
Hoe zijn die (eventueel) opgelost? |
- Met eigen productie blijkt het spel niet mooi (gelikt)
genoeg voor een breed publiek. Op dit moment wijzen wij
onze klanten erop dat het spel geen “Ravensburger”-kwaliteit
bezit.
- Bij de marktverkenning is gebleken dat het verkopen van
spelen via de speelgoedwinkels enorme marketing-investeringen
vraagt. Deze winkels eisen dat een uitgever zelf voor de
benodigde (t.v.)reclame zorgt. Pas wanneer de afzet verzekerd
is zullen ze het spel in het assortiment opnemen. Om deze
reden richten wij ons niet op de “normale” speelgoedwinkels.
|
|
Stel dat u de prijs zou winnen,
hoe gaat u het bedrag investeren/besteden. ? |
Wij willen het bedrag gebruiken als
bijdrage om de Reisscan professioneel vorm te geven en te drukken. |
|
Hebt u eventueel de beschikking
over illustratiemateriaal ten behoeve van de publiciteit. |
Wij hebben diverse eigen gemaakte
folders. Ook staat informatie over de Reisscan op onze website
FroNet (www.inter.nl.net/users/milieu). |
|
|
ECOLOGISCHE WAARDE
|
Kunt u aangeven in hoeverre het
project uitputting van schaarse en niet vernieuwbare hulpbronnen
tegengaat? |
Met de Reisscan zal automobiliteit
niet direct voorkomen worden. Echter indien elke speler 1 keer
per week een jaar lang de auto voor de korte afstanden (<
3 km) voor de deur laat staan is er al heel wat kostbare brandstof
bespaard. |
|
Kunt u aangeven op welke wijze
het project milieuvervuiling minimaliseert? |
Tegelijkertijd met deze brandstofbesparing
worden er al heel wat minder uitlaat- en broeikasgassen de lucht
in geblazen. Juist deze korte stukjes vervuilen het meeste. |
|
Kunt u aangeven in hoeverre een
bijdrage wordt geleverd aan natuurontwikkeling en natuurbehoud? |
Indien de speler wanneer het kan
voor de lange afstanden gebruikt maakt van het openbaar vervoer
of samen in één auto stapt (carpoolen) is al minder ruimte op
de snelweg nodig. Veel (geplande) nieuwe wegen gaan langs of
door natuurgebieden. Luchtvervuiling heeft bovendien een negatieve
invloed op natuur & milieu. Minder autokilometer betekent
minder luchtvervuiling. |
|
|
ECONOMISCHE WAARDE
|
Kunt u aangeven in hoeverre het
project bijdraagt aan de kwaliteit van het bestaan (welzijn,
zelfontplooiing e.d.)? |
Een dichtslibbend land wat betreft
wegen en milieuvervuiling heeft zeker geen positieve invloed
op onze gezondheid en welzijn. Een groter gebruik van de fiets
en de benenwagen als vervoermiddel verhoogt de gezondheid.
Het wijzen op nieuwe mogelijkheden draagt bij aan de zelfontplooiing
van de spelers. |
|
Levert het project directe, betaalde
werkgelegenheid in mensjaren op? Zo ja, hoeveel? |
De eerste uitgave betekent zo’n manjaar
productie. Bij succes breidt komt er nog meer werkgelegenheid
bij. |
|
Wat zijn de kosten van het project?
En hoe wordt het project gefinancierd? |
De geschatte kosten zijn ± 75.000,-
voor het realiseren van 3000 spellen. Om dit te betalen vragen
wij subsidie aan. Een redelijk deel zal door ons zelf gefinancierd
worden. |
|
Is het project rendabel op korte
of lange termijn? Is het winstgevend? |
Het zal nog moeten blijken of het
project rendabel is. Met de realisatie van de eerste 3000 exemplaren
wordt de markt verkend. Wanneer het spel inderdaad gaat lopen,
zullen er nog heel wat verkocht moeten worden voordat wij onze
ontwikkelingstijd terug verdiend hebben. Op lange termijn is
er winst te halen. |
|
In hoeverre is het project innovatief?
Zijn er bijvoorbeeld elders eerder dergelijke projecten opgezet
of uitgevoerd? |
Tactische gezelschapsspellen zijn
populair. Je ziet ook steeds meer dat deze spellen een educatief
thema hebben.
Gezelschapsspellen met een milieuthema zijn in het verleden
wel uitgegeven. Deze waren voornamelijk educatief van aard.
De Reisscan daarentegen is in eerste instantie tactisch en verrassend
van opzet. De milieuboodschap zit veel dieper. |
|
|
INSPIRERENDE WAARDE
|
Hoe reageert de omgeving op het
project? Krijgt het project veel publiciteit? |
Klanten reageren positief op het
spel. Tijdens het fietsfeest is het Reisscan in Jumbo-uitvoering
uitgebreid met het publiek gespeeld. Dit was voor ons een perfect
pré-test. Aan het spel is met veel plezier deelgenomen. (De
Reisscan Jumbo heeft een speelbord van 180x130cm en is geschikt
voor publieksactiviteiten. zie folder)
De publiciteit van de Reisscan en onze andere milieuspellen
doen wij zelf. Zo nu en dan staan er redactionele artikelen
in milieubladen. Een continue reclame-middel is onze website. |
|
Krijgt het navolging? Hoeveel
mensen zijn inmiddels betrokken? |
Er zijn inmiddels zo’n 30 spellen
verkocht. Deze zijn voornamelijk verspreid over milieuorganisaties
en bibliotheken. Dit wil zeggen zeker een 10-voud aantal personen
de Reisscan gespeeld heeft. |
|
|
SOCIAAL-CULTURELE WAARDE
|
Kunt u de sociaal-culturele meerwaarde
van het project aangeven? |
De Reisscan is als gezelschapsspel
sociaal van aard. Het spel wordt gespeeld met meerdere personen
voor een aangenaam verpozen. Het spel gaat niet in op een individueel
gedrag en ook niet op iemands cultuur. |
|
Hoe benadert u de omgeving? Hoe
draagt u kennis over? |
Als Milieu-educatie Bureau ben ik
constant bezig met het informeren van mensen over alternatieven.
De Reisscan is hierbij een goed voorbeeld. |
|
Draagt het project bij aan de
sociale cohesie en de integratie van de maatschappij? |
Door de opzet als simulatie-spel
spelen geld en afkomst geen rol. Tijdens het spel blijkt zelf
dat mensen die het minder breed hebben vaak de winnaar zijn.
Deze spelers gebruiken namelijk veel bewuster een auto, wat
veel geld bespaart. Wat dat betreft blijkt wel weer dat het
hele mobiliteitsprobleem een welvaartsprobleem is. |
|
|
RUIMTE VOOR AANVULLENDE INFORMATIE DIE U BELANGRIJK
VINDT.
|
beschrijving Reisscan
folders: Milieuspellen en Reisscan Jumbo
Meer speluitleg en foto’s op onze website FroNet
Bijlage beschrijving Reisscan:
De Reisscan gaat over het maken van vervoerskeuzes.
Welk vervoermiddel kan ik het beste gebruiken?
Kan ik deze plaatsen binnen de gestelde tijd en budget halen
?
De Reisscan is als echt gezelschapsspel geschikt voor alle leeftijden.
Strategie en geluk zijn de ingrediënten, waarbij niet vergeten
wordt dat het milieu ook meespeelt. Op het speelbord staat een
fictief landschap met verschillende bestemmingen. Een deel van
deze bestemmingen dient tijdens het spel afgereisd te worden.
Dit kan met de trein, de auto, de fiets of te voet. De keuze
hiertussen hangt af van het beschikbare vervoermiddel en de
plaats van bestemming. Natuurlijk heeft deze keuze gevolgen
voor de reissnelheid en de hoeveelheid brandstof.
In het spel is het mogelijk om vooraf een route met de bijpassende
vervoermiddelen vast te stellen (strategisch). Alleen net zoals
in de praktijk, kan het wel eens gebeuren dat de omstandigheden
veranderen (b.v. prijsverhoging brandstof). De winnaar is degene
die, met zo min mogelijk brandstof, zoveel mogelijk bestemmingen
bereikt heeft.
Doelstelling Reisscan:
Bewustwording met de individuele dagelijkse vervoerskeuzes
en kennismaking met alternatieve vervoermiddelen.
Toelichting Doelstelling:
De Reisscan is geschikt voor een brede doelgroep. Spelers vanaf
10 jaar en ouder kunnen er in verschillende situaties “mee uit
de voeten”. Bijvoorbeeld op school, in vrije tijd in verenigingsverband
of gewoon thuis.
De Reisscan richt zich op alternatieven van de auto zonder deze
“heilige koe” af te doen als per definitie onhandig of milieuvervuilend.
De milieuwinst is dat mensen ontdekken dat het meest voor de
hand liggende vervoermiddel (auto) niet altijd de snelste en
goedkoopste is. Met de alternatieven trein, fiets en benenwagen
wordt kennisgemaakt.
Nieuw is de vorm waarin het educatieve product gegoten is. Met
een spel kan een boodschap spelenderwijs overgebracht worden.
Dit heeft meer effect als minder actieve werkvormen zoals brochures,
themadagen of t.v.-programma’s. Met de Reisscan zijn spelers
zelf bezig met het maken van een individuele vervoersmix, zonder
dat het werkelijke gedrag ter discussie komt.
Door de strategische opzet is het spel ook vooral leuk om te
spelen. |
|