spacing.gif (43 bytes)

Milieu gezelschapsspel “Reisscan”

Gegevens over de aanmelder

Uw naam:
A.M. Gijsbers-Niesten (Aukje)
 
Uw organisatie (indien relevant):
Gijsbers Milieueducatie
 
Postadres:
Korhoenderveld 16
5431 HH Cuijk
 
Telefoonnummer: Faxnummer: E-mail:
0485-323163 0485-323163 A.GIJSBERS@INTER.NL.NET
 
Op welke manier bent U bij het project betrokken (b.v. als initiatiefnemer, klant, enz.)
Initiatiefnemer: Ik heb het spel ontworpen en geef het op kleine schaal uit.
 
 

Feitelijke gegevens over het project

Titel of naam van het project of de activiteit.
Promotie en vervaardiging van het milieu-gezelschapsspel Reisscan
 
Samenvattende omschrijving van het project.
Geheel op eigen initiatief zijn we in 1998 begonnen met het ontwikkelen van een gezelschapsspel over vervoerskeuzes (“Reisscan”). Met dit bordspel is het mogelijk om op een speelse en tactische wijze kennis te maken met verschillende vervoermiddelen. De Reisscan is zo ontworpen dat het geschikt is voor een breed publiek (10 jaar en ouder). Voor een spelbeschrijving en doelstellingen verwijzen wij naar de bijlage.
 
Wie is de initiatiefnemer?
Aukje Gijsbers (aanmelder)
 
Welke andere partijen zijn erbij betrokken?
geen
 
Op welke doelgroep(en) richt het project zich?
In principe op de algemene consument. Gezelschapsspellen zijn in elk huishouden te vinden. Deze spellen worden aangeschaft op bekendheid (bv, Monopolie/Risk) of op aanraden van een ander. 
Wij willen de doelgroep bereiken via intermediairen. Te denken valt aan milieuwinkels (b.v.: IVN, Nature & Discoveries) en speelgoedspeciaalzaken (houten speelgoed) of natuurwinkels. Ook als relatiegeschenk bij mobiliteit of logistiek gerichte organisaties.
 
Wanneer is het project gestart?
Het ontwerp van het spel is in 1998 afgerond. In de loop van 1999 zijn we begonnen met het oriënteren op de mogelijkheden van het drukken.
 
Loopt het project nog steeds?
Na een korte pauze in het najaar 1999 / voorjaar 2000 is het project onlangs weer opgepakt.
 
Waar speelt het project zich af (plaats, regio)?
Door heel Nederland.
 
Wat is het belangrijkste drijfveer geweest waarom dit project is gestart?
Wat is het doel van het project?
Wij richten ons op het aangeven van handelingsalternatieven. Hiermee willen we de consument helpen een keuze te maken tussen “milieuvriendelijk” (en duurzaam) gedrag en een persoonlijke welvaart. 
Het thema mobiliteit is een zeer goed voorbeeld voor een persoonlijk dilemma (autorijden = slecht voor het milieu  autorijden = gemakkelijk en snel).
Met de Reisscan blijkt dat, wanneer je kijkt naar tijd, brandstofgebruik en plaats van bestemming, de auto lang niet altijd het beste uitkomt. Hetzelfde ontdekken ook doorgewinterde fietsfreaks of OV-fanaten.
Het doel van de Reisscan is dat de spelers zelf de alternatieven van de auto ontdekken en toepassen. Dit zonder dat er op de persoonlijke en dagelijkse vervoerskeuzes ingegaan wordt.
 
Op welke manier is geprobeerd dit doel te bereiken?
Door de tactische opzet met verrassende elementen is de Reisscan vooral leuk om te spelen. De beste speler is niet per definitie de meest ervaren. Hierdoor nodigt de Reisscan zichzelf uit om vaker gespeeld te worden.
Bij deze speelse opzet wordt (onbewust toch) naar de vervoersbehoeften en vervoersmix gekeken.
 
Kunt u de omvang van het project kwantificeren (hoeveelheid geld, aantal mensen, hectares etc. dat ermee gemoeid is), nu en in de nabij toekomst?
Wij zijn bezig met het opvragen van offertes voor het vormgeven en drukken van het spel. De geschatte kosten zijn ± 75.000,- voor het realiseren van 3000 spellen. Marketing en distributie zijn hierbij niet meegenomen.
 
Wat zijn de toekomstplannen?
Met de eerste oplage willen we de markt verkennen. Wanneer het spel aanslaat kunnen we overgaan tot het drukken van een tweede batch en/of het ontwerpen en drukken van andere spellen.
 
Zijn (delen van) uw project juridisch beschermt? (copyrights e.d.)
Het intellectueel eigendom (copyright en Modellenrecht) houden we zelf.
 
Heeft het project al eens eerder een prijs gewonnen? Zo ja, welke?
Neen
 
Met welke problemen bent u geconfronteerd? Hoe zijn die (eventueel) opgelost?
  • Met eigen productie blijkt het spel niet mooi (gelikt) genoeg voor een breed publiek. Op dit moment wijzen wij onze klanten erop dat het spel geen “Ravensburger”-kwaliteit bezit.
  • Bij de marktverkenning is gebleken dat het verkopen van spelen via de speelgoedwinkels enorme marketing-investeringen vraagt. Deze winkels eisen dat een uitgever zelf voor de benodigde (t.v.)reclame zorgt. Pas wanneer de afzet verzekerd is zullen ze het spel in het assortiment opnemen. Om deze reden richten wij ons niet op de “normale” speelgoedwinkels.
 
Stel dat u de prijs zou winnen, hoe gaat u het bedrag investeren/besteden. ?
Wij willen het bedrag gebruiken als bijdrage om de Reisscan professioneel vorm te geven en te drukken.
 
Hebt u eventueel de beschikking over illustratiemateriaal ten behoeve van de publiciteit.
Wij hebben diverse eigen gemaakte folders. Ook staat informatie over de Reisscan op onze website FroNet (www.inter.nl.net/users/milieu).
 
 

ECOLOGISCHE WAARDE

Kunt u aangeven in hoeverre het project uitputting van schaarse en niet vernieuwbare hulpbronnen tegengaat?
Met de Reisscan zal automobiliteit niet direct voorkomen worden. Echter indien elke speler 1 keer per week een jaar lang de auto voor de korte afstanden (< 3 km) voor de deur laat staan is er al heel wat kostbare brandstof bespaard.
 
Kunt u aangeven op welke wijze het project milieuvervuiling minimaliseert?
Tegelijkertijd met deze brandstofbesparing worden er al heel wat minder uitlaat- en broeikasgassen de lucht in geblazen. Juist deze korte stukjes vervuilen het meeste.
 
Kunt u aangeven in hoeverre een bijdrage wordt geleverd aan natuurontwikkeling en natuurbehoud?
Indien de speler wanneer het kan voor de lange afstanden gebruikt maakt van het openbaar vervoer of samen in één auto stapt (carpoolen) is al minder ruimte op de snelweg nodig. Veel (geplande) nieuwe wegen gaan langs of door natuurgebieden. Luchtvervuiling heeft bovendien een negatieve invloed op natuur & milieu. Minder autokilometer betekent minder luchtvervuiling.
 
 

ECONOMISCHE WAARDE

Kunt u aangeven in hoeverre het project bijdraagt aan de kwaliteit van het bestaan (welzijn, zelfontplooiing e.d.)?
Een dichtslibbend land wat betreft wegen en milieuvervuiling heeft zeker geen positieve invloed op onze gezondheid en welzijn. Een groter gebruik van de fiets en de benenwagen als vervoermiddel verhoogt de gezondheid.
Het wijzen op nieuwe mogelijkheden draagt bij aan de zelfontplooiing van de spelers.
 
Levert het project directe, betaalde werkgelegenheid in mensjaren op? Zo ja, hoeveel?
De eerste uitgave betekent zo’n manjaar productie. Bij succes breidt komt er nog meer werkgelegenheid bij.
 
Wat zijn de kosten van het project? En hoe wordt het project gefinancierd?
De geschatte kosten zijn ± 75.000,- voor het realiseren van 3000 spellen. Om dit te betalen vragen wij subsidie aan. Een redelijk deel zal door ons zelf gefinancierd worden.
 
Is het project rendabel op korte of lange termijn? Is het winstgevend?
Het zal nog moeten blijken of het project rendabel is. Met de realisatie van de eerste 3000 exemplaren wordt de markt verkend. Wanneer het spel inderdaad gaat lopen, zullen er nog heel wat verkocht moeten worden voordat wij onze ontwikkelingstijd terug verdiend hebben. Op lange termijn is er winst te halen.
 
In hoeverre is het project innovatief? Zijn er bijvoorbeeld elders eerder dergelijke projecten opgezet of uitgevoerd?
Tactische gezelschapsspellen zijn populair. Je ziet ook steeds meer dat deze spellen een educatief thema hebben.
Gezelschapsspellen met een milieuthema zijn in het verleden wel uitgegeven. Deze waren voornamelijk educatief van aard. De Reisscan daarentegen is in eerste instantie tactisch en verrassend van opzet. De milieuboodschap zit veel dieper.
 
 

INSPIRERENDE WAARDE

Hoe reageert de omgeving op het project? Krijgt het project veel publiciteit?
Klanten reageren positief op het spel. Tijdens het fietsfeest is het Reisscan in Jumbo-uitvoering uitgebreid met het publiek gespeeld. Dit was voor ons een perfect pré-test. Aan het spel is met veel plezier deelgenomen. (De Reisscan Jumbo heeft een speelbord van 180x130cm en is geschikt voor publieksactiviteiten. zie folder)
De publiciteit van de Reisscan en onze andere milieuspellen doen wij zelf. Zo nu en dan staan er redactionele artikelen in milieubladen. Een continue reclame-middel is onze website.
 
Krijgt het navolging? Hoeveel mensen zijn inmiddels betrokken?
Er zijn inmiddels zo’n 30 spellen verkocht. Deze zijn voornamelijk verspreid over milieuorganisaties en bibliotheken. Dit wil zeggen zeker een 10-voud aantal personen de Reisscan gespeeld heeft.
 
 

SOCIAAL-CULTURELE WAARDE

Kunt u de sociaal-culturele meerwaarde van het project aangeven?
De Reisscan is als gezelschapsspel sociaal van aard. Het spel wordt gespeeld met meerdere personen voor een aangenaam verpozen. Het spel gaat niet in op een individueel gedrag en ook niet op iemands cultuur.
 
Hoe benadert u de omgeving? Hoe draagt u kennis over?
Als Milieu-educatie Bureau ben ik constant bezig met het informeren van mensen over alternatieven. De Reisscan is hierbij een goed voorbeeld.
 
Draagt het project bij aan de sociale cohesie en de integratie van de maatschappij?
Door de opzet als simulatie-spel spelen geld en afkomst geen rol. Tijdens het spel blijkt zelf dat mensen die het minder breed hebben vaak de winnaar zijn. Deze spelers gebruiken namelijk veel bewuster een auto, wat veel geld bespaart. Wat dat betreft blijkt wel weer dat het hele mobiliteitsprobleem een welvaartsprobleem is.
 
 

RUIMTE VOOR AANVULLENDE INFORMATIE DIE U BELANGRIJK VINDT.

­ beschrijving Reisscan
­ folders: Milieuspellen en Reisscan Jumbo


Meer speluitleg en foto’s op onze website FroNet 

Bijlage beschrijving Reisscan:


De Reisscan gaat over het maken van vervoerskeuzes.
Welk vervoermiddel kan ik het beste gebruiken? 
Kan ik deze plaatsen binnen de gestelde tijd en budget halen ? 

De Reisscan is als echt gezelschapsspel geschikt voor alle leeftijden. Strategie en geluk zijn de ingrediënten, waarbij niet vergeten wordt dat het milieu ook meespeelt. Op het speelbord staat een fictief landschap met verschillende bestemmingen. Een deel van deze bestemmingen dient tijdens het spel afgereisd te worden. Dit kan met de trein, de auto, de fiets of te voet. De keuze hiertussen hangt af van het beschikbare vervoermiddel en de plaats van bestemming. Natuurlijk heeft deze keuze gevolgen voor de reissnelheid en de hoeveelheid brandstof. 
In het spel is het mogelijk om vooraf een route met de bijpassende vervoermiddelen vast te stellen (strategisch). Alleen net zoals in de praktijk, kan het wel eens gebeuren dat de omstandigheden veranderen (b.v. prijsverhoging brandstof). De winnaar is degene die, met zo min mogelijk brandstof, zoveel mogelijk bestemmingen bereikt heeft. 

Doelstelling Reisscan: 
Bewustwording met de individuele dagelijkse vervoerskeuzes 
en kennismaking met alternatieve vervoermiddelen.

Toelichting Doelstelling:
De Reisscan is geschikt voor een brede doelgroep. Spelers vanaf 10 jaar en ouder kunnen er in verschillende situaties “mee uit de voeten”. Bijvoorbeeld op school, in vrije tijd in verenigingsverband of gewoon thuis.
De Reisscan richt zich op alternatieven van de auto zonder deze “heilige koe” af te doen als per definitie onhandig of milieuvervuilend.
De milieuwinst is dat mensen ontdekken dat het meest voor de hand liggende vervoermiddel (auto) niet altijd de snelste en goedkoopste is. Met de alternatieven trein, fiets en benenwagen wordt kennisgemaakt.
Nieuw is de vorm waarin het educatieve product gegoten is. Met een spel kan een boodschap spelenderwijs overgebracht worden. Dit heeft meer effect als minder actieve werkvormen zoals brochures, themadagen of t.v.-programma’s. Met de Reisscan zijn spelers zelf bezig met het maken van een individuele vervoersmix, zonder dat het werkelijke gedrag ter discussie komt.
Door de strategische opzet is het spel ook vooral leuk om te spelen. 
 

Gegevens

mw. A.M. Gijsbers-Niesten
Korhoenderveld 16
5431 HH Cuijk

Samenvatting

Website

Fronet