spacing.gif (43 bytes)

“Hart voor je stad”

Gegevens over de aanmelder

Uw naam:
W. Oranje
 
Uw organisatie (indien relevant):
 
 
Postadres:
Kemperstraat 5a
3135 PL Vlaardingen
 
Telefoonnummer: Faxnummer: E-mail:
010-4709213
 
Op welke manier bent U bij het project betrokken (b.v. als initiatiefnemer, klant, enz.)
Willem Oranje
 
 

Feitelijke gegevens over het project

Titel of naam van het project of de activiteit.
“Hart voor je stad” Project buurtwerker
 
Samenvattende omschrijving van het project.
Participatie en zelfredzaamheid van betrokken bewoners in stedelijk vernieuwingsgebieden vergroten, middels laagdremelige activiteiten.
 
Wie is de initiatiefnemer?
Willem Oranje
 
Welke andere partijen zijn erbij betrokken?
Water Weg Wonen, Gemeente Vlaardingen, Bewoners zelf, organisaties
 
Op welke doelgroep(en) richt het project zich?
Bewoners en in het bijzonder zij die extra kwetsbaar zijn zoals allochtonen,
ouderen, jongeren en laag opgeleiden.
 
Wanneer is het project gestart?
Als discussiestuk vorig jaar december 
 
Loopt het project nog steeds?
neen, moet nog aanvangen
 
Waar speelt het project zich af (plaats, regio)?
Vlaardingen en eventueel ook andere gemeente in de stadsregio Rotterdam.
 
Wat is het belangrijkste drijfveer geweest waarom dit project is gestart?
Wat is het doel van het project?
 
 
Op welke manier is geprobeerd dit doel te bereiken?
 
 
Kunt u de omvang van het project kwantificeren (hoeveelheid geld, aantal mensen, hectares etc. dat ermee gemoeid is), nu en in de nabij toekomst?
 
 
Wat zijn de toekomstplannen?
 
 
Zijn (delen van) uw project juridisch beschermt? (copyrights e.d.)
 
 
Heeft het project al eens eerder een prijs gewonnen? Zo ja, welke?
 
 
Met welke problemen bent u geconfronteerd? Hoe zijn die (eventueel) opgelost?
 
 
Stel dat u de prijs zou winnen, hoe gaat u het bedrag investeren/besteden. ?
Om de organisatiekosten te dragen om het project verder uit te werken, door benodigde middelen daarvoor te verkrijgen van partijen als gemeente Vlaardingen, Woningstichting Waterweg Wonen, Stadsregio Rotterdam en fund raising
 
Hebt u eventueel de beschikking over illustratiemateriaal ten behoeve van de publiciteit.
Neen, dat moet nog ontwikkeld worden o.a. het onderdeel video project is al reeds als activiteit een toegankelijk PR mideel.
 
 

ECOLOGISCHE WAARDE

Kunt u aangeven in hoeverre het project uitputting van schaarse en niet vernieuwbare hulpbronnen tegengaat?
In aktieve aktiviteit van mensen die geen “arbeid” hebben gebruiken voor output richting de samenleving
 
Kunt u aangeven op welke wijze het project milieuvervuiling minimaliseert?
Door gebruik te maken van nieuwe “media” zal er minder papier nodig zijn om mensen voor te lichten.
 
Kunt u aangeven in hoeverre een bijdrage wordt geleverd aan natuurontwikkeling en natuurbehoud?
Een der projecten richt zich op inzetten bewoners bij het verzorgen en onderhouden groenvoorziening.
Verwacht wordt dat de speciale controle m.b.t. vandalisme wordt vergroot
hierdoor is de investering dus duurzamer en kan mogelijk gekozen worden om
 
 

ECONOMISCHE WAARDE

Kunt u aangeven in hoeverre het project bijdraagt aan de kwaliteit van het bestaan (welzijn, zelfontplooiing e.d.)?
 
 
Levert het project directe, betaalde werkgelegenheid in mensjaren op? Zo ja, hoeveel?
 
 
Wat zijn de kosten van het project? En hoe wordt het project gefinancierd?
 
 
Is het project rendabel op korte of lange termijn? Is het winstgevend?
 
 
In hoeverre is het project innovatief? Zijn er bijvoorbeeld elders eerder dergelijke projecten opgezet of uitgevoerd?
 
 
 

INSPIRERENDE WAARDE

Hoe reageert de omgeving op het project? Krijgt het project veel publiciteit?
De reatie is altijd postief, echter mensen vragen zich wel af of het plan financieel haalbaar is. Wanneer er echter integraal word gewerkt verdiend dit plan zichzelf terug is mijn visie.
 
Krijgt het navolging? Hoeveel mensen zijn inmiddels betrokken?
Ten dele zijn er 9 mensen bezig om onderdelen van dit plan te laten integreren in een projectaanvraag van de stuurgroep experimenten Volkshuisvesting dit project van het SEV staat voor dat participatie bij het onderwerp wijk buurtbeheer kan er moeten worden vergroot
 
 

SOCIAAL-CULTURELE WAARDE

Kunt u de sociaal-culturele meerwaarde van het project aangeven?
Bewoners worden ingezet en als beroepskracht aangesteld.
De betrokkenen werken dus direct voor hun eigen wijk en woonomgeving.
 
Hoe benadert u de omgeving? Hoe draagt u kennis over?
Hiervoor wordt een apart communicatieplan opgesteld, vooralsnog werd het plan voorgelegd aan o.m. Woningstichting, Huurdersorganisaties, gemeente en bewoners die voor mij als klankbordgroep werken.
 
Draagt het project bij aan de sociale cohesie en de integratie van de maatschappij?
Ja, het plan gaat uit dat je mensen benaderd op grond van hun kwaliteiten en deze vervolgens inzet middels vrijwilligerswerk of additionele banen of beroepsmatig daarmee aan de slag laat gaan.
RUIMTE VOOR AANVULLENDE INFORMATIE DIE U BELANGRIJK VINDT.

Vlaardingen heeft geen opbouwwerkinstelling meer die haar werkterrein heeft liggen aan de basis. Daardoor is er slechts opbouwwerk als gemeente of woningstichtingen een prbleem hebben en opbouwwerkers inhuurt. Meestal is er vanuit de onderkant geen draagvlak en daardoor worden de meest belangrijke problemen niet onderkent n.l. bewoners weten wat er loos is en weten veelal ook de oplossing. En bewoners hebben kwaliteit die bruikbaar is.
 
 

RUIMTE VOOR AANVULLENDE INFORMATIE DIE U BELANGRIJK VINDT.

 
 

Gegevens

W. Oranje
Kemperstraat 5a
3135 PL Vlaardingen

Samenvatting