spacing.gif (43 bytes)

Er wijzen drie vingers naar mij

Gegevens over de aanmelder

Uw naam:
Willem Arie van Mourik
 
Uw organisatie (indien relevant):
 
Postadres:
St.Jacobslaan 94
6533 BV Nijmegen
 
Telefoonnummer: Faxnummer: E-mail:
024-3565232 w.vanmourik@wanadoo.nl
 
Op welke manier bent U bij het project betrokken (b.v. als initiatiefnemer, klant, enz.)
Het is geen project, maar gewoon een idee om bij te dragen aan een betere samenleving.
 
 

Feitelijke gegevens over het project

Titel of naam van het project of de activiteit.
“Er wijzen drie vingers naar mij “
( Bij het wijzen met de wijsvinger houdt men drie vingers gekromd in de handpalm en deze wijzen terug naar degene die wijst ! )
 
Samenvattende omschrijving van het project.
Iedereen bewust maken dat er naast RECHTEN ook PLICHTEN zijn die het leven voor iedereen aangenamer maken.

“ PLICHTEN” zijn al die zaken ( wettelijk voorschriften, ongeschreven gedragsregels, etiquette, typisch Nederlandse gewoonten) die men hoort te weten, om zich zelf in onze samenleving goed te kunnen gedragen en ook van de ander te kunnen aanvaarden.

 
Wie is de initiatiefnemer?
W.A.van Mourik
 
Welke andere partijen zijn erbij betrokken?
Welke andere partijen kunnen er bij betrokken worden ? Socutera, SIRE, “De Overheid ( Onderwijs[schooltelevisie], Kultuur, Justitie), Omroepmaatschappijen, Internet etc.
 
Op welke doelgroep(en) richt het project zich?
Op alle Nederlandse en niet – Nederlandse inwoners in onze samenleving ongeacht geloof, herkomst, geaardheid etc.
 
Wanneer is het project gestart?
n.v.t.
 
Loopt het project nog steeds?
n.v.t.
 
Waar speelt het project zich af (plaats, regio)?
Niet gebonden aan plaats of regio
 
Wat is het belangrijkste drijfveer geweest waarom dit project is gestart?
Wat is het doel van het project?
De normvervaging in de maatschappij is zo ver voortgeschreden dat er nieuwe initiatieven genomen moeten worden om op een leuke manier iedereen weer te laten weten hoe aangenaam we met elkaar kunnen leven als we weten “hoe het hoort met alledaagse dingen” !

Doel : Mensen op een leuke manier “indoctrineren” met normgedrag. D.w.z. dat alledaagse regels worden toegelicht. Ik hoop dat veel mensen zich deze regels zullen herinneren in situaties waarin deze van pas komen.

 
Op welke manier is geprobeerd dit doel te bereiken?
Zorg voor een “topbezetting” uit de wereld van Reclame, PR, Televisie, Cabaret.
De bevolking is gevoelig voor programma’s met humor en korte gimmick’s.. Laat onderwerpen op een ludieke- komische manier uitvoeren door b.v. Mr. Bean, Mini en Maxi, Herman Finkers, Het duo uit de Gamma-reclame etc.
 
Kunt u de omvang van het project kwantificeren (hoeveelheid geld, aantal mensen, hectares etc. dat ermee gemoeid is), nu en in de nabij toekomst?
Nee
 
Wat zijn de toekomstplannen?
Zelf heb ik geen mogelijkheden hiervoor, maar ik hoop dat er een omroep is of entertainment bedrijf ( Endemol ? ) dat een succes-programma van zo’n idee weet te maken.
 
Zijn (delen van) uw project juridisch beschermt? (copyrights e.d.)
nee
 
Heeft het project al eens eerder een prijs gewonnen? Zo ja, welke?
nee
 
Met welke problemen bent u geconfronteerd? Hoe zijn die (eventueel) opgelost?
De maatschappij is zo divers geworden dat velen binnen hun eigen kultuur (jongeren, allochtonen, etc. ) niet meer in aanraking komen met algemeen aanvaard normgedrag. Wordt hier iets van gezegd dan wordt degene die hierop wordt aangesproken geirriteerd óf doet alsof het niet bekend is óf weet het echt niet.
 
Stel dat u de prijs zou winnen, hoe gaat u het bedrag investeren/besteden. ?
Als er een partij zou worden opgericht van inwoners van Nederland die achter mijn idee zouden staan, dan zou ik het in de stichtingskas van die partij storten.
Met nadruk stel ik dat het mij gaat om een partij voor mensen die zich niet profileren als fatsoensrakkers, geen principiëlen, geen overdreven etisch reveil, maar gewone mensen met het hart op de goede plaats.
 
Hebt u eventueel de beschikking over illustratiemateriaal ten behoeve van de publiciteit.
nee
 
 

ECOLOGISCHE WAARDE

Kunt u aangeven in hoeverre het project uitputting van schaarse en niet vernieuwbare hulpbronnen tegengaat?
n.v.t.
 
Kunt u aangeven op welke wijze het project milieuvervuiling minimaliseert?
n.v.t.
 
Kunt u aangeven in hoeverre een bijdrage wordt geleverd aan natuurontwikkeling en natuurbehoud?
n.v.t.
 
 

ECONOMISCHE WAARDE

Kunt u aangeven in hoeverre het project bijdraagt aan de kwaliteit van het bestaan (welzijn, zelfontplooiing e.d.)?

Als normgedrag “blijvend” is dan komt dit ten goede aan de gehele burgerij. Minder ergernissen, ruzie,overlast,angst, stress enz. Dit vertaalt zich op den duur terug in minder vernieling, milieu vervuiling, medische zorg, politie etc.
 
Levert het project directe, betaalde werkgelegenheid in mensjaren op? Zo ja, hoeveel?
?
 
Wat zijn de kosten van het project? En hoe wordt het project gefinancierd?
?
 
Is het project rendabel op korte of lange termijn? Is het winstgevend?
Bij zo’n vraag moet je niet aan geld denken, maar aan winst voor mensen relationele zin. Meer rust, meer vertrouwen in elkaar, meer acceptatie van de ander, meer begrip omdat de ander handelt volgens een algemeen aanvaarde norm.
 
In hoeverre is het project innovatief? Zijn er bijvoorbeeld elders eerder dergelijke projecten opgezet of uitgevoerd?
Een site op internet die gewijd is aan alle vormen van “Hoe hoort het eigenlijk” lijkt een innovatief project. Hierbij kan een scheiding gemaakt worden voor kinderen en ouderen.
 
 

INSPIRERENDE WAARDE

Hoe reageert de omgeving op het project? Krijgt het project veel publiciteit?
Kennissen vonden het een goed idee. Zagen ook in dat zij in begeleiding van hun eigen kinderen vaak tekort waren geschoten. Deels omdat zij zelf ook niet altijd wisten hoe het hoort ,maar ook door tijdgebrek.
 
Krijgt het navolging? Hoeveel mensen zijn inmiddels betrokken?
 
 

SOCIAAL-CULTURELE WAARDE

Kunt u de sociaal-culturele meerwaarde van het project aangeven?
Wanneer op Prime-time op TV dagelijks enkele onderwerpen worden belicht ( zoals in 20 seconden reclamespots) dan wordt een groot deel van de bevolking bereikt. Het A.H-erlebnis zorgt in onderkende situaties voor een positieve herinnering.

“(Her) opvoeding” of “Herinnering” van regels die eigenlijk genetisch vast zouden moeten liggen, lijkt mij heilzaam voor de ‘dé’-norm die nu heerst.

 
Hoe benadert u de omgeving? Hoe draagt u kennis over?
 
 
Draagt het project bij aan de sociale cohesie en de integratie van de maatschappij?
Ja ! Ten minste dat verwacht ik
1. Veel mensen zullen zeggen : “Dat wist ik al” 
2. Anderen zullen zonder het toetegeven toch weer iets hebben opgestoken.
3. Weer anderen zullen hun gedrag niet direct actief veranderen, maar het toch “binnen krijgen” en het feit dat men het weet toch met zich meedragen. In onverwachte situaties komt er dan toch iets “boven drijven” b.v. bij de opvoeding van de kinderen. Of waarin het eigen ongelijk wordt herkend!

Om dit te bereiken is het dus volgens mij een must dat iedereen bekend is met “de norm”!

 
 

RUIMTE VOOR AANVULLENDE INFORMATIE DIE U BELANGRIJK VINDT.

 
 

Gegevens

W.A. van Mourik
St. Jacobslaan 94
6533 BV Nijmegen

Samenvatting