Elektromagnetische versneller, de motor van de toekomst.
Gegevens over de aanmelder
|
Uw naam: |
Jan Buitendijk |
|
Uw organisatie (indien relevant): |
(prive) |
|
Postadres: |
J. Buitendijk
Kapelland 107
2264 JC Leidschendam |
|
Telefoonnummer: |
Faxnummer: |
E-mail: |
070-320 88 66
06-54 26 28 49 |
|
janbuitendijk@12move.nl |
|
Op welke manier bent U bij het
project betrokken (b.v. als initiatiefnemer, klant, enz.) |
initiatiefnemer |
|
|
Feitelijke gegevens over het project
|
Titel of naam van het project
of de activiteit. |
Elektromagnetische versneller |
|
Samenvattende omschrijving van
het project. |
De beschreven elektromagnetische
versneller dient om voorwerpen, een door de ontwerper gewenste
snelheid te geven, deze voorwerpen moet voorzien zij van een
weekijzeren (= moeilijk permanent te magnetiseren) kern.
De versneller werkt met elektrische spoelen die om de beurt
geactiveerd worden, door het magnetische veld wordt de weekijzeren
kern ( = te bewegen voorwerp) steeds verder door het apparaat
voortgestuwd.
Voorwerpen kunnen b.v zijn: auto’s , karretjes in een tunnel
ten behoeve van diverse vormen van transport etc.
Vermoedelijk is met een lange installatie zeer grote snelheden
te bereiken, ik denk dat zelfs het lanceren van voorwerpen in
de ruimte mogelijk moet zijn!
Het voordeel van dit apparaat is de totale afwezigheid van bewegende
en dus slijtende delen, afgezien van het voort te stuwen voorwerp,
ook is het effect belangrijk dat er niet meer gestuurd hoeft
te worden en dat een vaste afstand tot een voorligger mogelijk
is.
Deze versneller heeft enige overeenkomsten met apparaten die
in de kernfysica gebruikt worden, daar gaat het echter uitsluitend
om geladen deeltjes van zeer kleine afmetingen waarbij de eindsnelheden
zeer groot kunnen zijn, en dat is ongeveer tot zelfs lichtsnelheid.
Er zij ook enige overeenkomstem met b.v magneetzweeftreinen
aan te geven, echter bij deze methode komt de trein geheel vrij
van de ondergrond en dat is in de bovenbeschreven toepassing
niet zo direct de bedoeling, er wordt nog van een de conventionele
manier van rijden uit gegaan, waarbij het voorwerp zich nog
met wielen op een ondergrond (weg of rails) bevindt. |
|
Wie is de initiatiefnemer? |
Jan Buitendijk |
|
Welke andere partijen zijn erbij
betrokken? |
nog geen. |
|
Op welke doelgroep(en) richt het
project zich? |
Transportwereld, ruimtevaart, luchtvaart |
|
Wanneer is het project gestart? |
1-6-2000 |
|
Loopt het project nog steeds? |
Jawel nog in ontwikkelingsfase, ben
nog op zoek naar geinteresseerden |
|
Waar speelt het project zich af
(plaats, regio)? |
Leidschendam |
|
Wat is het belangrijkste drijfveer
geweest waarom dit project is gestart?
Wat is het doel van het project? |
De belangrijkste reden is om technisch
vernieuwend bezig te zijn
Eventueel bron van inkomsten |
|
Op welke manier is geprobeerd
dit doel te bereiken? |
Door zelf thuis te experimenteren,
er moet echter door een deskundige nog aan gerekend worden,
een van de vragen is hoe b.v. de sterk de spoelen in verhouding
tot het gewicht van het te transporteren voorwerp moet zijn,
en ook de te bereieken eindsnelheid.
Een persoon die technische natuurkunde heeft gestudeerd op b.v.
TU niveau moet dit zeker kunnen beantwoorden. |
|
Kunt u de omvang van het project
kwantificeren (hoeveelheid geld, aantal mensen, hectares etc.
dat ermee gemoeid is), nu en in de nabij toekomst? |
Dit worden ruwe schattingen: in eerste
instantie zijn de kosten niet erg hoog, ik schat een 50 a 100.000
gulden |
|
Wat zijn de toekomstplannen? |
Als het idee aanslaat dan rijdt iedereen
in de toekomst ermee dus de potentiẽle markt is enorm |
|
Zijn (delen van) uw project juridisch
beschermt? (copyrights e.d.) |
neen ook geen intenties in die richting |
|
Heeft het project al eens eerder
een prijs gewonnen? Zo ja, welke? |
Neen voor zover ik weet is dit idee
nieuw |
|
Met welke problemen bent u geconfronteerd?
Hoe zijn die (eventueel) opgelost? |
Er zijn wat theoretische vragen zie
onder kopje: Op welke manier is geprobeerd dit doel te bereiken? |
|
Stel dat u de prijs zou winnen,
hoe gaat u het bedrag investeren/besteden. ? |
In eerste instantie door een persoon
in te huren die de theoretische vragen kan beantwoorden en dan
uiteraard daadwerkelijke experimenten, waarbij de schaal steeds
hopelijk steeds groter wordt |
|
Hebt u eventueel de beschikking
over illustratiemateriaal ten behoeve van de publiciteit. |
Nog niet |
|
|
ECOLOGISCHE WAARDE
|
Kunt u aangeven in hoeverre het
project uitputting van schaarse en niet vernieuwbare hulpbronnen
tegengaat? |
zeer groot |
|
Kunt u aangeven op welke wijze
het project milieuvervuiling minimaliseert? |
Ook zeer groot, er wordt door het
apparaat zelf geen vorm van milieu vervuilende uitstoot veroorzaakt,
er wordt wel van elektriciteit gebruik gemaakt om de magnetische
velden te vormen en voor besturingselektronica om de spoelen
aan te sturen. |
|
Kunt u aangeven in hoeverre een
bijdrage wordt geleverd aan natuurontwikkeling en natuurbehoud? |
Minder milieu belastende uitstoot
meer door transport mensen/goederen |
|
|
ECONOMISCHE WAARDE
|
Kunt u aangeven in hoeverre het
project bijdraagt aan de kwaliteit van het bestaan (welzijn,
zelfontplooiing e.d.)? |
Ook groot |
|
Levert het project directe, betaalde
werkgelegenheid in mensjaren op? Zo ja, hoeveel? |
Groot als het project slaagt. |
|
Wat zijn de kosten van het project?
En hoe wordt het project gefinancierd? |
Nu nog geen financiering door derden,
echter dat is wel de bedoeling |
|
Is het project rendabel op korte
of lange termijn? Is het winstgevend? |
kan op korte termijn( < een jaar)
rendabel zijn. |
|
In hoeverre is het project innovatief?
Zijn er bijvoorbeeld elders eerder dergelijke projecten opgezet
of uitgevoerd? |
Is zeer innovatief, mij is geen opzet
van vergelijkbaar project bekend. |
|
|
INSPIRERENDE WAARDE
|
Hoe reageert de omgeving op het
project? Krijgt het project veel publiciteit? |
Er is nog geen enkele vorm van publiciteit
aan gegeven. |
|
Krijgt het navolging? Hoeveel
mensen zijn inmiddels betrokken? |
nog niet bekend |
|
|
SOCIAAL-CULTURELE WAARDE
|
Kunt u de sociaal-culturele meerwaarde
van het project aangeven? |
Kan ik niet inschatten |
|
Hoe benadert u de omgeving? Hoe
draagt u kennis over? |
Is nog niet gebeurt |
|
Draagt het project bij aan de
sociale cohesie en de integratie van de maatschappij? |
Kan ik niet inschatten |
|